Livet er fuld af valg, beslutninger, tvivl, og usikkerhed; igen og igen er vi tvunget til at vælge mellem et utal af valgmuligheder og træffe en lang række besværlige beslutninger. Beslutninger som kan have uanede konsekvenser. Disse valg besværliggøres af, at det ikke altid er klart, hvad der er det rette at gøre, sige, eller tænke. Ofte er det også svært efter at have truffet et valg at vide, om man har gjort det rigtige. Spil er anderledes tydelige. Spil tilbyder klare og forståelige regler for, hvad man i en given situation bør gøre, og man er sjældent i tvivl om, hvorvidt man har gjort det rigtige.

I modsætning til spil har livet ikke et tydeligt feedbacksystem. På denne måde tilbyder spil en forudsigelighed og tydelighed, som livet har svært ved at matche. Spil tilbyder veldefinerede mål, viser hvordan du kan opnå dem, og belønner hele vejen til målet – klik for klik.

Hos Checkpoint er vi helt klar over, hvor fantastiske spil er, og hvor let arbejde, studie, pligter, familie og venner kan træde i baggrunden, når man er fordybet i et spilunivers. Det kan være svært at finde frem til en tilstand af balance med et så tillokkende alternativ til det rodede og uoverskuelige virkelige liv. En stor grund til at vi selv har fundet en balance har været feedback fra familie, venner og øvrige omgivelser. 

Vores primære vision med Checkpoint er at tilbyde en sådan feedback, der kan være med til at skabe balance mellem spil og resten af ens tilværelse. Vi mener, at en del af dette arbejde kan handle om at identificere de kompetencer, som fremelskes gennem spil, samt hvordan de kan overføres til hverdagen.

Vi ser os selv som nysgerrige, udforskende og udviklingsorienterede, både som psykologer og spilentusiaster.

Hos Checkpoint henvender vi os til spillere, til menneskene omkring spillere, samt til dem, der udvikler spil.

- Ask og Johan